onsdag 20 oktober 2010

Sweet As!

Okej, sa nu har jag varit nagra dagar i Auckland, city of Sails. Har finns alltsa MASSOR med segelbatar, en stoooor hamn och igar spenderade jag hela dagen vid hamnen och solade lite med nagra vanner :)

Dagarna har har varit ganska handelserika, det har tagit ganska mycket tid att komma in i systemet, att ordna allting med bank accounts, telefonnumror och idag ar min storsta uppgift typ att ga till posten och fa ett skattenummer och skriva en cv. I borjan av veckan var det nog jattejobbigt tidvis att vara har. Jamenar, man lamnar ju sin trygghet och allting dar hemma i Finland. Det kanns tidvis lite jobbigt att det kravs 2 dygn och typ 1000 euro for mig att komma hem, da man ar van med 1 timme 20 min och 10 euro fran Abo. Men det blir ju bra och dendar jess-kanslan kommer allt oftare. Dock har jag fortfarande problem att forsta att jag verkligen ar har. Auckland ar ju som vilken storstad som helst. Har ar ju branta backar och sa, men inte liksom typisk NZ natur med hoga berg, djupa dalar och langa sandstrander o klarblatt vatten.

Pa mandagen vaknade jag kl. 2 pa natten lokal tid, jag hade sovit 11 timmar i ett strack, eftersom jag somnade plotsligt pa mitt hostellrum efter att jag uppdaterat min blogg. Tala om jetlag. Sa pa mandagen gick jag, Pranee och Jacob till hamnen och kollade runt i Auckland city tidigt pa morgonen fore det var dags for 3 timmars orientation pa IEP office (International Exchange Program). Pa orientation fick vi info om NZ, hur man soker jobb och hur man kan ta sig runt omkring i landet. Jag har ju redan kollat upp Kiwi Experience, som ar ett bussbolag med olika rutter man kan valja emellan. Denhar rutten har jag valt: Kiwi Experience - Rangi och jag fick den dessutom jattebilligt, bara typ 250 euro!

Pa mandag kvall gick vi ner till hostellets egna bar - the Globe bar - och dar traffade jag manga nya manniskor. Det blev en av dedar underbara spontana festerna, med allt fran gratis drinkar till fingerpainting. Jatteskoj! Dar traffade jag Gill, K och hennes pojkvan Frankie och vi skall alla aka med Kiwi Experience till Mercury Bay pa lordagen! Kolla in det dar: Mercury Bay and Whitianga. Dar tankte jag stanna ett tag? Kanske.. Men jag maste ju borja jobba snart, sa tankte ga nerfor nagon gata dar i stan och soka efter jobb. Jag har ju inte bratt nanstans. Man hinner med massor pa 7 manader.. :) Dessutom ar det bra att jag ar ute i god tid, det ar snart sommarsasong sa det finns ju manga olika lediga jobb.

Nya Zeeland ar overlag ett ganska billigt land, billigare an i Finland. Igar var jag pa en restaurang och at fish and chips, drack 3 ol (ja fick en ol till i misstag) och ett glas vin - allt detta bara for 15 euro! Vi satt dar i atminstone 3 timmar och planerade lite var framtid. Det ar ju nog ganska svart att planera nanting har, allting kan ju andra. Det beror ju helt pa var man far jobb. Sa det ser nog ut som om jag kommer att resa ensam ibland, vi alla har ju nog tagit samma rutt och ska halla kontakten, men ja.. ni vet vad jag menar. Jag tycker att det ar ganska bra att ja provar pa att resa sjalv ocksa, tank hur sjalvstandig jag blir! :) Dessutom reser de flesta ensam, sa jag borde nog klara mig.

Nu ska ja alltsa vara har till lordag morgon o sen bar det ivag soderut. Imorgon ska vi pa Pub Crawl (hihi) och ja ska fortsatta soka jobb ocksa. Pa fredagen hade vi tankt aka ut till en o nara Auckland, Waiheke, vi betalar 48 NZD (typ 20 euro) for farjan, busstur pa on och vinprovning. Waiheke. Jatteskoj! Dock ar det Labour Day pa fredagen, sa ja vet inte om man kan aka da alla har ledigt? Ar forresten inte Labour Day typ samma grej som vappen? Naja, hur som helst.. jag har sakert en hel del att skriva nasta gang jag skriver, som antagligen ar pa Mercury Bay!

Skot om er alla, manga kramar! Tanker pa er :)

2 kommentarer:

  1. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeidiiiiiiii!!!! Äntligen skrev du!!! :) :) Jag klickade på "refresh" 100 gånger nu under veckoslutet!! :D
    Vad spännande!!! Jag skulle också vilja vara där!
    Ha jätteroligt - jag tänker på dig!!!
    Kramkramkram, Eli

    SvaraRadera
  2. Jeee!!! Det blir nog lite oftare an 1 gang i veckan att uppdatera bloggen! :) Ha det super!! :) kraaaamkraaaam!

    SvaraRadera