torsdag 2 december 2010

Summer's here!

Ojoj, ja e saa dalig pa att uppdatera min blogg! Ursakta sa hemskt mycket, men det har bara varit sa himla mycket att jag just och just hinner kolla min facebook och svara pa grejer dar. Det tar faktiskt tid att skriva ner vad man gjort i 2 veckor. Men ja, nu har jag alltsa spenderat snart 3 veckor i Queenstown och dethar ar verkligen staden jag vill spendera mest tid i har pa NZ!

Som ni kanske last pa facebook sa har jag fatt ett jobb har ocksa. Jag har det atminstone till slutet av mars och jag har en fiiin lagenhet ocksa med min kompis Billie fran Skottland. For tillfallet bor var kompis Jo pa var soffa, men hon aker till Fiji pa fredagen for 3 veckor. Det var det mest konstigaste ever da jag fick mitt jobb. Det kommer ut ett veckoblad, Lakes Weekly Bulletin, varje tisdag har som har massor med annonser om lediga lagenheter, jobb osv. Sa det var en fredag eftermiddag och jag, Billie och Jo satt pa Starbucks och jag var ledsen for att ja inte hade ett jobb och mina pengar holl pa att ta slut. Sa ja trostade mig sjalv med en stooor kopp varm kakao. Sa fortsatte vi titta efter lagenheter i Lakes Weekly och sa hitta vi en annons som verka kiva. Sa jag ringde upp till numret och en dam svarar och sager att lagenheten e redan upptagen, men om ja e intresserad av ett jobb, sa har hon ett hotell. Sa vi bestamde att jag sku komma dit pa sondagen pa prov och pa en intervju och det gjorde jag och jag fick jobbet! Super! Jag gor egentligen allting dar, jag jobbar i receptionen, jag ar servitor och jag stadar. Lonen ar bra ocksa och forra veckan berattade min chef till mig att om jag binder mig att jobba dar en langre tid, till slutet av mars, sa kan hon "investera" i mig, dvs. skicka mig pa alla olika sorters aktiviteter har i Queenstown GRATIS! Sa, forra veckan for jag pa en business-resa till Skippers Canyon Jet (kolla in lanken om ni vill). Det var superskoj! Vi var manga ungdomar fran olika hotell ocksa sa ja traffa en hel del nya manniskor. Denhar veckan e en lite lugnare vecka sa ja jobbar int sa mycket, men ja ska gora alla olika roliga aktiviteter istallet. Och ja, precis allt ar gratis! Ar verkligen glad over det, tank att de verkligen kan erbjuda personer dethar! Imorgon ska ja aka till Milford Sound, pa tisdag ska ja pa det beromda Shotover Jet och pa onsdan ska ja fara till en djurpark och checka in Kiwi's (fageln alltsa, inte frukten och inte personer fran NZ haha).

Annars har jag varit mycket med mina vanner. Fast de flesta fran var Kiwibuss akte ivag typ 2 veckor sedan, sa ar vi nog en del kvar har ocksa. Det var hemskt att saga hejda till sa manga underbara personer. Men, da ja kommer tillbaka till Finland vet ja ju iaf va ja ska gora nast: aka och halsa pa alla! Har redan lovat mig till Canada, England, Skottland, Sydafrika... Och forsta veckan i QT e d ingen storre vits att beratta om, for da var vi mest ute och festade och roade oss och bekantade oss med var nya hemstad. Nufortiden gor vi det bara pa helgerna.. ;) Andra veckan var lite lugnare, vi sokte jobb och bostad sa det var okej.. Efter jobbet sa lugnade allt ner sig, och jag har nu fatt det jag onskade: ett normalt liv pa Nya Zeeland. Kanns faktiskt helt underbart att ha ett hem dar man kan lamna allt precis som man vill, man behover inte sta i en duschko eller en wcko varje morgon, man sover inte med plamboken och passet under dynan och det basta av allt: JAG HAR EN GARDEROB! Sa jag har slangt upp min rinkka hogst upp pa hyllan och jag tanker inte rora den pa evigheter!

Fast jag trivs superbra har och det ar verkligen INTE dags for mig att komma hem annu, sa kan jag inte lata bli att onska att NZ var lite narmare Finland. Liksom forra helgen da det var dags for adventskonserterna, julfest och gloggrunda, ville ja ba ta forsta basta plan hem och spendera helgen i Abo, for att sedan flyga tillbaka hit och fortsatta livet har. Och inte gjorde det saken battre heller da jag blev sjuk och fick feber pa sondagen, och ni som vet hur Sjuka Heidi beter sig... ;)

Forra helgen tappade jag ocksa mitt NZ simkort i en bar da vi var och lyssnade pa ett band. En av mina favoritbarer, Pub on Wharf, har ett nytt band varje kvall som spelar och de ar alla jatteduktiga. Perfekt kvallssyssla! Och pa lordagen sa gick min telefon sonder, typiskt. Men, jag kopte en ny superfin telefon igar for ett billigt pris och dessutom fick jag mitt gamla NZ nummer i mitt nya simkort och 200 dollar credit till pa kopet. Jee.

Men nu ska jag sluta skriva, ja hoppas att ni ens orkat lasa anda hit, och jag lovar att jag uppdaterar min blogg snart igen. Nasta vecka, jag har ju semester. Vadret har i NZ ar verkligen super, kan inte fatta att jag idag tog ett dopp i sjon (det var lite kallt dock) och det ar sa varmt att man bara kan ga omkring i shorts och en top, eller en strandklanning. Och det ar 2.12!! Har just spenderat 4 timmar pa beachen, nu da jag har "semester" maste jag ju jobba pa solbrannan. Sa nu ska jag fortsatta livet pa beachen och senare ikvall ska ja ga ut med mina vanner pa en kall :)

Skot om er alla! Manga kramar och pussar!

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. De hetär jo en kallär o int en kall! ;)

    Vad roligt att du har det bra, sköt om dig! kram

    SvaraRadera
  3. Ja veeet. Men egentligen e en kallar KARIS-dialekt, och du vet att som akta Ekenasbo kan man inte harma Karis :) kramar!

    SvaraRadera